Loading...

Domácnosti začínají spořit pomaleji: Tempo růstu úspor bylo v listopadu nejnižší za poslední 4 roky

20.01.2022

Češi během listopadu zvýšili své úspory o 415 milionů korun, což je nejnižší hodnota od října 2017

Praha, 19. ledna 2022 – Spořicí potenciál českých domácností v průběhu loňského podzimu výrazně oslabil. Zatímco během ledna 2021 lidé navýšili své úspory o 42 miliard korun, v listopadu šlo už jen o 415 milionů korun. To je nejmenší meziměsíční nárůst od října 2017. Tempo růstu úspor přitom začalo zpomalovat ve druhé polovině loňského roku. Opačný trend je patrný u objemu úvěrů domácností, opět především ve druhé polovině roku 2021. Zatímco v lednu 2021 měli lidé půjčeno o 113 miliard více než o rok dříve, v listopadu už to už bylo meziročně o 179 miliard více. Vyšší zájem o úvěry a nižší tendence lidí spořit se projevil také v rozdílu mezi objemem úspor a úvěrů. Ten v listopadu klesl počtvrté v řadě a s 1,03 miliardy korun byl nejnižší od začátku roku 2021. Vyplývá to z výpočtů společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, které provedla na základě dat České národní banky a portálu www.informaceofirmach.cz.

„Za pomalejším podzimním růstem úspor stojí na jedné straně vyšší inflace a skokový růst nákladů řady domácností za energie a další služby, na druhé straně přetrvávající  chuť lidí utrácet. Tu dobře ilustruje i vývoj v kategorii spotřebitelských úvěrů. Jejich objem v první polovině loňského roku v zásadě stagnoval. Poté se však začal postupně zvyšovat a v listopadu už byl meziročně o 6 % vyšší,“ říká Věra Kameníčková, analytička společnosti Czech – Credit Bureau. Kromě úvěrů na spotřebu v průběhu roku rostl také zájem o úvěry na bydlení, které tvoří 80 % objemu úvěrů domácností. Zatímco v lednu 2021 byl jejich objem meziročně o 8 % vyšší, v listopadu to bylo už o 11 %.

Živnostníci na podzim začali své úspory rozpouštět 
Zatímco mezi domácnostmi se v posledních měsících objem úvěrů zvyšoval, mezi živnostníky se příliš neměnil. Meziročně se zvýšil pouze o 1 % na 47,5 miliardy korun. Objem jejich vkladů se meziročně zvýšil o 4 % na 173 miliard korun. Tento nárůst se ale odehrál ještě v prvním pololetí uplynulého roku. Během něj se objem jejich úspor  zvýšil o 18,6 miliardy korun, v dalších 5 měsících se naopak nížil téměř o 12 miliard. Přesto byly koncem listopadu jejich úspory více než třikrát vyšší než jejich úvěry.

Objem firemních vkladů vzrostl v listopadu nejvíce od března 2020
Opačná situace potom v listopadu panovala mezi českými firmami. Zatímco objem jejich úvěrů se oproti říjnu zvýšil o 2,5 miliardy korun na 1 207 miliard, objem jejich úspor meziměsíčně vzrostl o 34 miliard, což je nejvyšší nárůst od března 2020

Celou tiskovou zprávu si můžete přečíst ZDE

Další články

OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK 2022

Ocenění Českých Podnikatelek stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.

Auditor

Logo - ESOP

Hlavní partner

Logo - DATACLUE S.R.O.
Logo - Generali Česká pojišťovna
Logo - Microsoft

Partneři

Logo - Auto Průhonice - autorizovaný dealer vozů Volvo
Logo - ASOCIACE MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ A ŽIVNOSTNÍKŮ ČR
Logo - AIRCLEAN
Logo - A - GIGA, s.r.o.
Logo - BEWIT
Logo - Camp Center International s.r.o.
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - ETERNAL by Helena
Logo - ETERNAL ESSENCE - HARMONY HEALTH & SOUL
Logo - ETIFLEX, s.r.o.
Logo - ET PACTUM
Logo - DANDELION
Logo - Dvacetiminutovka
Logo - Harmonelo
Logo - Hotel Studánka****
Logo - INCA COLLAGEN
Logo - IN-EKO TEAM s.r.o.
Logo - KLIMSZ
Logo - KSENA, s.r.o.
Logo - OGILVY
Logo - Palatinum
Logo - Photodienst Brno
Logo - SAMAK poradenská skupina
Logo - Soukromá klinika LOGO, s.r.o.
Logo - TOMAS ARSOV
Logo - VERE PRAGUE
Logo - ZÁMEK LOUČEŇ

Partneři slavnostního dne

Mediální partner

Logo - Franchising.cz
Logo - ČIANEWS
Logo - Reg TV
Logo - TRADE NEWS
Logo - Inpublic Group
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - DENÍK
Logo - ČR PLUS
Logo - MADAM BUSINESS
Logo - BRANDS & STORIES
Logo - S-PRESS
Logo - PREMIUM MEDIA GROUP
Logo - BusinessInfo.cz