Loading...

PŘÍRODA MÁ SVÁ PRAVIDLA, KTERÁ MUSÍME RESPEKTOVAT

07.05.2021

O tom co obnáší v dnešní době šlechtitelství, jak se dají zlepšovat chuťové vlastnosti zeleniny a na jakých principech funguje dnes již tradiční česká firma SEMO a.s jsme si povídali s jedním z akcionářů a předsedou představenstva, Janem Prášilem.

 

Vaše firma v devadesátých letech navázala na šlechtitelskou činnost, která měla v regionu velkou tradici. Povězte mi, jak vlastně ten příběh začal a jaká je společnost SEMO dnes?
Naše historie začíná v roce 1991, kdy jsme se s kolegy rozhodli zkusit štěstí v podnikání. Tenkrát jsme byli ještě všichni tři zaměstnanci šlechtitelské stanice, která byla součástí státního podniku. U nás na Hané máme velkou šlechtitelskou tradici, kterou odstartoval  pan Konrád Dvorský hned po druhé světové válce. Zabýval šlechtěním ječmene, cukrovky, hrachu a sóji. Na jeho práci pak po zestátnění těchto podniků navázaly OSEVA a SEMPRA. Náš příběh firmy SEMO tedy začíná v bodě, kdy jsme s kolegy šlechtiteli krátce po revoluci zpracovali projekt a vyhráli soutěž ve Velké privatizaci. Naše firma SEMO byla založena ve Smržicích u Prostějova v roce 1993 jako společnost s ručením omezeným. Ideou tenkrát bylo prodávat pouze licence odrůd, ale postupem času jsme zjistili, že náš trh je malý a ve světě to funguje trochu jinak. Začali jsme tedy ke šlechtitelské činnosti budovat produkci osiva. Brzy jsme už šlechtili pro celou střední Evropu a vybudovali funkční obchodní vztahy. V průběhu let jsme se zbavili všeho, co bylo neefektivní a následovaly další a další země do kterých vyvážíme. Od dubna 2009 podnikáme jako akciová společnost. SEMO a.s. ovšem stále ve stejné sestavě původních společníků. Před třemi lety jsme koupili slovenskou firmu jejíž doménou byla kukuřice.

Na co jste ve firmě nejvíce hrdí?
Myslím, že už jen fakt, že jsme přežili těch 30 let vypovídá o tom, že ty věci neděláme špatně. Podařilo se nám prosadit v tvrdě konkurenčním prostředí holandských a francouzských firem.

Jste také významnými exportéry. . .
Dnes vyvážíme do více než 30 zemí a orientujeme se především na ty země, které mají podobné stravovací návyky a mají dobré podmínky k pěstování těchto plodin. Nejblíže je nám Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rusko, Ukrajina. My se mimo jiné specializujeme na plodovou zeleninu jako jsou papriky, rajčata, okurky a ty tam mají dobré podmínky. V současné době vyvážíme naše osiva nejen do celé Evropy, ale i USA, Asie, Indie.

Na jaké další plodiny se ještě zaměřujete?
Ten záběr je docela široký, šlechtíme a pěstujeme osiva, zeleninu, květiny, léčivé a aromatické rostliny. Navázali jsme tím na více než 50letou tradici místního šlechtění, která je spojena s bývalou Šlechtitelskou stanicí zeleniny. Zaměřuje se především na zeleninu plodovou (okurky, papriky, rajčata) a kořenovou, především kořenovou petržel a mrkev, zahradní hrášek, salát a cibuli.

Povíte mi, jaká je vaše firemní strategie směrem ke klientovi?
 Zakládáme si na vysoké kvalitě své produkce. Každé osivo, které opouští naše brány, musí splňovat naše firemní normy, které jsou v případě klíčivosti i čistoty výrazně přísnější, než stanovuje vyhláška MZE a normy EU. Požadavky na PROFI osivo jsou nejnáročnější a na jeho přípravu používáme pouze ty nejlepší partie. Samozřejmostí je vysoká úroveň skladování a pravidelná kontrola kvality skladovaných osiv. Obchodní politika je založená na kvalitě prodávaných osiv i na propracovaném servisu pro naše zákazníky.

Jakým způsobem vaši firmu ovlivnila pandemie a opatření s ní spojená?
V našem odvětví máme štěstí, že je jeden z těch nezbytných. Bez osiva vám nic nevyroste a ani pak nic nevyrobíte. Samozřejmě, že jsme pocítili komplikace zejména v oblasti dopravy, také jsme vnímali totální kolaps státní správy. U všech úředních úkonů se prodloužila lhůta k vyřízení. Potýkali jsme se také s nedostatkem pracovních sil. Přece jen šlechtění a semenářství je náročné na ruční práci a každý výpadek je znát. Ještě když se vrátím k tomu pozitivnímu, tak se velmi zvednul Hobby trh. Lidé začali více pěstovat zeleninu na svých zahradách.

Jak velký je váš tým?
Co se týče šlechtitelů, tak máme čtyři týmy, ve kterých pracuje šest šlechtitelů. Celkově máme 85 zaměstnanců. Těší mě, že i v tomto počtu stále lidé cítí sounáležitost s firmou. Na Slovensku máme ještě jeden šlechtitelská tým a dalších 35 zaměstnanců.

Jaká je vaše strategie do budoucna?
Snažíme se co nejflexibilněji reagovat na změny a zlepšovat nejen chuťové vlastnosti, ale zvyšovat například i odolnost zeleniny, přicházet s vitálnějšími odrůdami. U zeleniny je to totéž jako u lidí, také mají své choroby a přicházejí stále nové.

Vaše filozofie firmy se blíží spíše rodinnému podniku, nebo vyznáváte jiný model?
Ano, je to opravdu něco jako rodinný model. Jsme spolu třicet let a všichni jsme si do firmy přivedli jak manželky, tak dospělé děti a dobře nám to funguje. Jsme něco jako taková širší rodina.

Máte ve svém životě a podnikání nějakou inspiraci, lidský, nebo profesní vzor?
Pocházím z Hané ze sedláckého rodu a velkou inspirací je mi především příroda a od malička vím, že má určitá pravidla, která člověk musí respektovat. Může ji korigovat, ale ne jít proti ní. Vzory mi byli samozřejmě děda i otec. Co se týče profesního vzoru, tak bych to možná vzal ze široka. Česká republika má to, co žádná země, a to dědictví Mendla, brněnského opata, který definoval zákony genetiky. Dnes se podle něj jmenuje Univerzita a jeho žáci a pokračovatelé si předávali a rozvíjeli tyto znalosti. Jsem také žákem těchto pokračovatelů, a tak i já patřím do této linie. Navíc Mendl dělal hodně pokusy s hrachem a hrách je jednou z plodin jejíž vlastnosti se snažíme stále vylepšovat. A rád bych vzpomenul i svého mentora z dob studií, a to profesora Ladislava Havla, z kterým udržuji kontakt stále.

Co pro vás znamená získané ocenění a jak vnímáte práci Podnikatelské platformy Helas?
Velmi si ho vážím. Zemědělství a potravinářská výroba jsou opomíjené. Za první republiky mělo české zahradnictví  a osivářství obecně ve světě velmi dobré jméno a chtělo by to jen trochu více podpory ze strany státu, abychom se zase více zviditelnili.

Další články

OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK

Ocenění Českých Podnikatelek stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.

Auditor

Logo - ECOVIS FACTA

Hlavní partner

Logo - DATACLUE S.R.O.
Logo - Microsoft

Partneři

Logo - Auto Průhonice - autorizovaný dealer vozů Volvo
Logo - ATIRA CZ, spol. s r.o.
Logo - ASOCIACE MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ A ŽIVNOSTNÍKŮ ČR
Logo - Barna Medical s.r.o.
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - ČSOB
Logo - Esthé – klinika plastické chirurgie
Logo - ETERNAL by Helena
Logo - ETERNAL ESSENCE - HARMONY HEALTH & SOUL
Logo - EVOLVE
Logo - DANDELION
Logo - DOBRÁ TISKÁRNA
Logo - INCA COLLAGEN
Logo - IDC - FOOD, s.r.o.
Logo - IN-EKO TEAM s.r.o.
Logo - Kv.Řezáč, s.r.o.
Logo - OGILVY
Logo - Photodienst Brno
Logo - RUTEX CZ, s.r.o.
Logo - TALERS
Logo - VERE PRAGUE
Logo - ZÁMEK LOUČEŇ

Partneři slavnostního dne

Logo - Skanska Residential a.s.
Logo - ORLEN UNIPETROL
Logo - AGRA GROUP
Logo - SIKO KOUPELNY a.s.
Logo - SAXO, spol. s r.o.
Logo - Nadační fond Jany Zimové
Logo - TECHNOAQUA
Logo - MEDICAL PLUS, s.r.o.
Logo - BUSINESS KLUB UKRAJINA
Logo - KOLORKY
Logo - TROX Tech-Trade, s.r.o.
Logo - LUBRICANT s.r.o.
Logo - ASS TRUCK s.r.o.

Dodavatelé

Logo - Dermacol
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - BELLES FLEURS
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - JAPONSKÁ RÝŽE
Logo - MY JAPAN
Logo - SMART WALLS

Mediální partner

Logo - AGE
Logo - Franchising.cz
Logo - TRADE NEWS
Logo - Inpublic Group
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - DENÍK
Logo - ČR PLUS
Logo - HORIZONT POINT
Logo - MADAM BUSINESS
Logo - BRANDS & STORIES
Logo - BusinessInfo.cz