Loading...

Úspory domácností se v březnu poprvé po 5 letech snížily

20.05.2022

Meziměsíčně klesly o 26 miliard korun, což znamená nejrychlejší pokles za 9 let

 

Praha, 20. května 2022 – Vklady českých domácností u bank se v březnu poprvé za téměř pět let snížily. Naposledy se tak stalo v květnu 2017. Oproti únoru klesly o 26 miliard korun na 3,04 bilionu korun. Za za jeden měsíc se tak snížily téměř o jedno procento, což je dokonce nejrychlejší meziměsíční pokles od května 2013. Během března se snížil objem úspor také mezi živnostníky, kteří měli na konci měsíce uloženo 166 miliard korun, o miliardu méně než koncem února. Jejich úspory se tak snížily pošesté z posledních 7 měsíců. Naopak objem firemních vkladů v bankách se zvýšil o 10 miliard a dosahoval tak 1,33 bilionu korun. Vyplývá to z výpočtů společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, které provedla na základě dat České národní banky a portálu www.informaceofirmach.cz.

„Data o úsporách domácností a živnostníků již delší dobu naznačují, že doba výrazné akumulace úspor je pryč. Situace se začala měnit už ke konci prvního pololetí loňského roku, kdy lidé po uvolnění protiepidemických opatření začali více utrácet. Během posledních 6 měsíců se tento trend ještě prohloubil. Jestliže v březnu loňského roku měly domácnosti ušetřeno o 13 % více než v březnu 2020, letos v březnu měly v meziročním srovnání pouze o 4 % více,“ říká Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF – Czech Credit Bureau. Důvodů může být podle ní několik, ale tím hlavním je vysoká inflace: „Řada lidí, kteří si ještě před rokem odkládali peníze stranou, si to dnes již nemůže dovolit. Na jedné straně některé skupiny lidí své úspory rozpouští, na straně druhé se zvyšuje dynamika spotřebitelských úvěrů a růst objemu úvěrů na bydlení je stabilní na úrovni 11 %,“ vysvětluje Věra Kameníčková.

Za mírným poklesem vkladů může být  i  odložená spotřeba z přechozích období. Tomu by napovídal růst úvěrů na spotřebu. Celková výše úvěrů pro domácnosti meziměsíčně vzrostla o 15 miliard. Objem úvěrů na bydlení se zvýšil  o 12 miliard a objem úvěrů na spotřebu o 3 miliardy korun. „Když se podíváme na to, jak se meziročně měnil objem spotřebitelských úvěrů, vidíme zde jednoznačně rostoucí trend. Ještě v březnu loňského roku jejich objem v meziročním srovnání stagnoval, potom ale začal pomalu růst a v březnu tohoto roku už byl téměř o 9 % vyšší než před rokem,“ upozorňuje Věra Kameníčková.

Úspory živnostníků se opět ztenčily...

 

... celou tiskovou zprávu si můžete přečíst ZDE

 

Další články

OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK 2022

Ocenění Českých Podnikatelek stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.

Auditor

Logo - ESOP

Hlavní partner

Logo - DATACLUE S.R.O.
Logo - Generali Česká pojišťovna
Logo - Microsoft

Partneři

Logo - AGROVÁPNO, s.r.o.
Logo - Auto Průhonice - autorizovaný dealer vozů Volvo
Logo - ASOCIACE MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ A ŽIVNOSTNÍKŮ ČR
Logo - A - GIGA, s.r.o.
Logo - BEWIT
Logo - Camp Center International s.r.o.
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - ETERNAL by Helena
Logo - ETERNAL ESSENCE - HARMONY HEALTH & SOUL
Logo - ETIFLEX, s.r.o.
Logo - ET PACTUM
Logo - FEMMS, Ing. Metodějka Stoklásková
Logo - DANDELION
Logo - Dvacetiminutovka
Logo - DOBRÁ TISKÁRNA
Logo - Harmonelo
Logo - Hotel Studánka****
Logo - INCA COLLAGEN
Logo - IN-EKO TEAM s.r.o.
Logo - KLIMSZ
Logo - KSENA, s.r.o.
Logo - NewWaterMeaning s.r.o.
Logo - OGILVY
Logo - Palatinum
Logo - Photodienst Brno
Logo - SAMAK poradenská skupina
Logo - Soukromá klinika LOGO, s.r.o.
Logo - VERE PRAGUE
Logo - ZÁMEK LOUČEŇ

Partneři slavnostního dne

Logo - SIKO KOUPELNY a.s.
Logo - HealthyLongevity.clinic s.r.o.

Mediální partner

Logo - AGE
Logo - Franchising.cz
Logo - ČIANEWS
Logo - Reg TV
Logo - TRADE NEWS
Logo - Inpublic Group
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - DENÍK
Logo - ČR PLUS
Logo - MADAM BUSINESS
Logo - BRANDS & STORIES
Logo - S-PRESS
Logo - PREMIUM MEDIA GROUP
Logo - BusinessInfo.cz