Loading...

Úspory lidí a firem od začátku pandemie vzrostly o půl bilionu korun

13.05.2021

CRIF: Úspory lidí a firem od začátku pandemie vzrostly o půl bilionu korun

Jejich souhrnná finanční rezerva činila na konci prvního čtvrtletí 4,3 bilionu korunu

Praha, 13. května 2021 – Úspory firem, živnostníků a domácnstí v České republice přesáhly na konci letošního prvního čtvrtletí částku 4,3 bilionu korun. Od konce února 2020 tak objem úspor v české ekonomice vzrostl o 499 miliard korun. Největší měrou se na tomto nárůstu podílely domácnosti, jejichž úspory se zvýšily o 364 miliard korun. Úspory firem se zvýšily o 117 miliard a úspory živnostníků o 19 miliard korun. Zatímco v průběhu roku 2020 rostly úspory u všech skupin, letos je situace jiná. Domácnosti v prvním čtvrtletí zvýšily své úspory o rekordních 100 miliard korun, ale objem úspor živnostníků i firem mírně klesl. Vyplývá to z výpočtů společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, které provedla na základě dat České národní banky a portálu www.informaceofirmach.cz.

 „Nárůst úspor domácností byl během letošního prvního čtvrtletí ještě vyšší než ve druhém čtvrtletí roku 2020, kdy se zvýšil o necelých 92 miliard korun. Obě období mají společné to, že lidé měli omezené možnosti, jak své vydělané peníze utratit. Letos navíc hrálo roli také zrušení superhrubé mzdy, díky kterému se zaměstnancům zvýšila čistá mzda,“ vysvětluje Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF – Czech Credit Bureau.

Naopak úspory živnostníků a firem v prvním čtvrtletí mírně klesly, především kvůli výraznému poklesu během března. Ještě v lednu se objem úspor zvýšil u všech skupin, v únoru se poprvé snížil mezi živnostníky a v březnu se k dalšímu poklesu úspor živnostníků přidal i pokles úspor firem. Dohromady se tak během prvního čtvrtletí úspory živnostníků snížily o 721 milionů korun a úspory firem o 2,4 miliardy korun. „I když to není na první pohled zřejmé, úspory živnostníků se během února a března snížily poměrně výrazně. Za pouhé dva měsíce klesly o 10 miliard korun a dostaly se na úroveň z konce listopadu. Zároveň se výrazně zhoršila jejich schopnost splácet úvěry. Ukazuje se tak, že současná situace se pro řadu z nich zhoršuje,“ upozorňuje Věra Kameníčková.

Platební morálka se zhoršuje především mezi živnostníky… celou tiskovou zprávu si můžete přečíst ZDE

Další články

OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK 2022

Ocenění Českých Podnikatelek stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.

Auditor

Logo - ESOP

Hlavní partner

Logo - DATACLUE S.R.O.
Logo - Generali Česká pojišťovna
Logo - Microsoft

Partneři

Logo - AGROVÁPNO, s.r.o.
Logo - Auto Průhonice - autorizovaný dealer vozů Volvo
Logo - ASOCIACE MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ A ŽIVNOSTNÍKŮ ČR
Logo - A - GIGA, s.r.o.
Logo - BEWIT
Logo - Camp Center International s.r.o.
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - ETERNAL by Helena
Logo - ETERNAL ESSENCE - HARMONY HEALTH & SOUL
Logo - ETIFLEX, s.r.o.
Logo - ET PACTUM
Logo - FEMMS, Ing. Metodějka Stoklásková
Logo - DANDELION
Logo - Dvacetiminutovka
Logo - DOBRÁ TISKÁRNA
Logo - Harmonelo
Logo - Hotel Studánka****
Logo - INCA COLLAGEN
Logo - IN-EKO TEAM s.r.o.
Logo - KLIMSZ
Logo - KSENA, s.r.o.
Logo - NewWaterMeaning s.r.o.
Logo - OGILVY
Logo - Palatinum
Logo - Photodienst Brno
Logo - SAMAK poradenská skupina
Logo - Soukromá klinika LOGO, s.r.o.
Logo - VERE PRAGUE
Logo - ZÁMEK LOUČEŇ

Partneři slavnostního dne

Logo - SIKO KOUPELNY a.s.
Logo - HealthyLongevity.clinic s.r.o.

Mediální partner

Logo - AGE
Logo - Franchising.cz
Logo - ČIANEWS
Logo - Reg TV
Logo - TRADE NEWS
Logo - Inpublic Group
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - DENÍK
Logo - ČR PLUS
Logo - MADAM BUSINESS
Logo - BRANDS & STORIES
Logo - S-PRESS
Logo - PREMIUM MEDIA GROUP
Logo - BusinessInfo.cz