Loading...

Základem úspěchu je víra v sebe sama

09.05.2017

Oblast módy a kosmetiky je pro podnikatelky silně konkurenční prostředí. Jak se v něm dá uspět, nám na 30. klubovém setkání v rámci projektu Ocenění českých podnikatelek na téma „O úspěchu – ženství – životě“ prozradily ředitelka pro rozvoj společnosti Dermacol Věra Komárová a úspěšná módní návrhářka Jitka Klett.

 Obě dvě jste nesmírně krásné úspěšné ženy. Zvládáte rodinu, partnera, řídíte velké množství lidí v několika zemích. Jaké jste byly jako holčičky?

Věra Komárová: Když jsem byla malá, dlouho jsem jako holčička nevypadala. Stále mi rodiče stříhali vlasy nakrátko. Nicméně musím přiznat, že jsem se ani jako holčička nechovala. Pokaždé, když jsem viděla něco, na co se dá vylézt, už jsem na to lezla a bylo jedno, jestli to byly stromy, nebo něco jiného. Pamatuji si, že při Sametové revoluci, při shromážděních na Václavském náměstí, jsem díky tomuto tréninku byla schopná vylézt na stánky prodejen tabáku (PNSky). Různě jsme lezli i po balkonech, kde se dalo. Musím však přiznat, že to, že jsem neměla dlouhé vlasy mne mrzelo. Všichni si mě totiž pletli s klukem. Co se kosmetiky týká, moje maminka se nelíčila, což mi bylo moc líto. Měli jsme však sousedku, která měla doma toaletní stolek se všemi možnými líčidly, velmi ráda jsem si k ní tak chodila hrát. Z tohoto důvodu mne moc mrzelo, že jsem doma neměla maminku fintilku, na což si moje tři dcerky opravdu nemohou stěžovat.

Jitko, jaká jste byla Vy?

Jitka Klett: Já jsem byla asi víc holčička. Byla jsem hodně kreativní, čímž jsem svoje rodiče nejednou potrápila. Stále jsem něco vymýšlela, čímž jsem je někdy dostávala do situací, které museli řešit a museli mne obhajovat.

Jak se Vaše kreativita projevovala?

Jitka Klett: Například jsem již na základní škole chodila oblečená jinak než ostatní, což bylo v době komunismu opravdu unikátní.

Navrhovala jste si tedy své první modely?

Jitka Klett: V té době jsem ještě neuměla šít, to jsem se naučila až na střední oděvní škole. Tudíž jsem při svých módních kreacích hledala jiné způsoby, jak se oblečením odlišit. Šaty jsem tedy různě svazovala, otáčela. Prostě jsem se snažila různými způsoby vytvořit něco jiného, něco nového.

Vaše poslání jste si asi uvědomila velmi brzy…

Jitka Klett: Já jsem si to neuvědomovala vůbec, na rozdíl od všech okolo. Když jsem šla na střední oděvní školu, všem bylo jasné, že tam jdu využít svou kreativitu. Mně ne, já jsem se cítila být kreativní ve všech oborech, ve kterých jsem pracovala třeba na brigádách. Vždy jsem měla velmi dobrý vztah k dětem. Myslela jsem si tedy, že mou budoucností bude spíše pedagogika a výchova dětí. Všichni okolo však zřejmě viděli můj potenciál propojit kreativitu mně vlastní s estetikou.

To, že Vaší cestou bude módní návrhářství, jste si tedy uvědomila během studia na oděvní škole? Jitka Klett: Také to nebylo úplně jednoznačné. Škola byla rozdělena na módní návrhářství a výrobu oděvů. Když jsem tam šla, šla jsem tam s cílem, že chci být módní návrhářka. Kolikrát jsem kvůli té praxi přišla domů s pláčem za maminkou, že nechci být žádná krejčová, ale módní návrhářka a ani ze studia jsem neměla pocit, že bych tam směřovala. Přemluvila mne však, abych tomu dala ještě šanci a zůstala na škole ještě pár měsíců. Pak se to rozjelo velmi rychle. Viděla jsem, že praxe je velmi užitečná a dodnes jsem za ni vděčná. Mám totiž vícero dílen i v zahraničí a díky praxi mne žádná z mých krejčových nepřesvědčí, že něco, co vymyslím, se nedá ušít. Protože já vím, že to možné je.

Věro, jste velmi oceňovaná manažerka. Pracovala jste pro řadu světových korporací, většinou v oblastí marketingu. Proč jste se rozhodla právě pro působení v této oblasti?

Věra Komárová: To je také taková zvláštní věc. Musím říci, že v podstatě celý můj život ovlivňují muži. Když mi bylo 16 let, seznámila jsem se s klukem, který uměl výborně italsky, i když byl Čech, ale v Itálii žil. A já jsem italštinu milovala. Když jsem totiž byla v Itálii, rozhodla jsem se, že se naučím italsky. Ten kluk, který se mi líbil, a začali jsme spolu chodit, mne přesvědčil, že by bylo fajn naučit se víc cizích jazyků, abych mohla překládat. Představa, že bych v budoucnu byla doma, starala se o děti a při tom překládala, se mi moc líbila. A tak jsem se naučila německy, italsky, francouzsky, samozřejmě anglicky a pár dalších jazyků. A začala jsem překládat. Jednoho dne jsem odjela na stáž do Itálie, kde jsem si uvědomila, že svoji budoucnost si představuji trochu jinak a rozhodla jsem se vrátit se domů. Po návratu do Česka jsem si našla práci a poslala jsem životopis na italskou ambasádu. Mé CV je muselo zaujmout, protože mi hned zavolali, abych přišla na pohovor do společnosti Ferrero, protože hledají asistentku generálního ředitele. Vyrazila jsem tam tedy na pohovor a výsledkem bylo, že mi řekli, že nemá cenu, abych dělala asistentku, že budu dělat marketing. Za což jsem vděčná dodnes. Okamžitě jsem se dostala do marketingu, což bylo úplně neskutečné, protože práce mne velmi bavila. Pracovala jsem v jedné z největších italských firem na světě a naučila jsem se zde řadu velmi užitečných věcí. Ta firma je neskutečně úspěšná, za což vděčí své propracované strategii. Při uvádění nových výrobků na trh například dělají to, že než ho představí jako novinku, testují ho třeba sedm let na trhu na lidech, aby jim opravdu chutnal. Výsledkem je, že mají cca 15 až 20 výrobků, které prodávají po celém světě a nikdy je nestáhnou. Tahle strategie se mi moc líbila.

A jak jste se dostala do Dermacolu?

Věra Komárová: Opět v tom sehrál roli muž. Tentokrát můj nynější manžel, který ke mně domů přišel s mým kamarádem na party, kterou jsem pořádala po návratu z Turecka, kde jsem právě přežila ničivé zemětřesení. Byla to taková oslava života. Když jsme se rozhodli, že se vezmeme, nenápadně mi řekl, že by bylo fajn, kdybych mu pomáhala v podnikání. Tehdy jsem nic neříkala, šla jsem se do firmy Dermacol podívat, připadala mi zvláštní, zejména v porovnání se společností Ferrero. Tam jsem musela nosit vysoké podpatky, chodit v kostýmkách, tenisky nepřipadaly v úvahu. Když jsem přišla do Dermacolu, zrovna tam probíhala nějaká chlebíčková oslava managementu. Už to spojení chlebíčky a management mne zarazilo. Marketingová ředitelka upekla štrúdl, někdo přinesl chlebíčky a slavilo se. V ten moment jsem si říkala, že je to opravdu zvláštní. Nicméně právě na té oslavě za mnou přišel kamarád, který kdysi přivedl na mou party mého manžela, a oslovil mne s nabídkou starat se Dermacolu o marketing. Nabídku jsem přijala s úmyslem, že rok, dva určitě vydržím a pak budu mít ty děti. Po prostudování materiálů firmy a jejích produktů jsem se však pro Dermacol nadchla, na práci s touto značkou jsem se moc těšila. Moje nadšení vyústilo i v to, že jsem v podstatě ani s jednou z mých tří dcer nezůstala doma na mateřské dovolené. Z meetingů jsem mířila rovnou do porodnice a pak honem zpátky do firmy.

Jitko, děláte módu pro ženy. Jak Váš život, i ten profesní, ovlivňují muži?

Jitka Klett: Občas, když narazím na situaci, že se mne muži ptají, proč se omezuji jen na dámskou módu, trpělivě jim vysvětluji, že bohužel je u nás stále málo mužů, kteří jsou ochotní do sebe investovat. Já tedy pro muže oblékám jejich ženy. Proto pánové, když už nechcete investovat do sebe, investujte do svých žen.

Máte tři butiky, a to v Dubaji, Košicích a Praze. Jste původem z Olomouce. Kde našel své místo Váš první butik?

Jitka Klett: Narodila jsem se v Olomouci, kde jsem i vyrůstala, protože mám tatínka s Moravy a maminku ze Slovenska. Potom jsem se přestěhovala na Slovensko do Košic, kde jsem studovala a v 19 letech, hned po ukončení střední školy, jsem otevřela svůj první salon. Důvodem byl mimo jiné i fakt, že jsem tehdy nenašla vysokou školu, která by splňovala moje představy s ohledem na moji touhu stát se módní návrhářkou. Dnes jsou možnosti mnohem větší a asi bych všem doporučila ještě jít studovat na univerzitu. Já jsem se musela vše naučit v praxi. Na druhou stranu jsem si mohla ve svém byznysu vytvořit vlastní směr, nebyla jsem ovlivněna žádným směrem, který byl představován studentům na univerzitách. První salon jsem tedy otevřela v Košicích. Potom jsem se seznámila se svým manželem, který je Němec a hledali jsme místo, kde zakotvíme. Moje sestra již tehdy nějaký čas žila v Praze, nicméně my jsme se rozhodovali ještě mezi Vídní a Bratislavou. Konečná volba pak padla právě na Prahu, kde již 13 let žiji spolu s manželem a našimi dvěma dětmi. Rozhodla jsem se tedy otevřít salon i v místě, kde žiji. Zvláště, když se košickému salonu dařilo velmi dobře. Stejně jako Věra jsem prakticky neměla mateřskou dovolenou. Klientky chodily v podstatě neustále, s blížícím se termínem porodu jsem je upozorňovala na možnost, že mě v salonu při příští návštěvě nemusejí potkat. Po porodu jsem si dala striktní dvouměsíční pauzu, pak jsem opět naskočila do toho kolotoče. Pražský salon jsme otevírali, když byl synovi Oliverovi rok. Měla jsem to štěstí, že byl opravdu hodný a nechal mě pracovat. Před dvěma lety jsme se rozhodli vstoupit do mezinárodního byznysu a odhodlali jsme se otevřít salon ve Spojených arabských emirátech, v Dubaji.

Obě dvě podnikáte v opravdu konkurenčních oborech. Jak se dá podnikat v módě?

Jitka Klett: Musíte si věřit a jít za vizí, kterou jste si nastavili. A ta vize se postupem času mění, celý život, lidé, země, vše se mění. Nicméně vy si musíte věřit v každé situaci. Protože v kritických okamžicích jste to vy, kdo musí o věcech rozhodovat. A to i přesto, že máte zkušený mezinárodní tým lidí. Konečné slovo v řešení každého problému je na vás.

Jak velký je Váš tým?

Jitka Klett: To se nedá vyjádřit jednou číslovkou, v průběhu sezón se množství spolupracovníků mění a velmi úzce to souvisí s tím, jakou kolekci vytvořím a kde všude na ní budou pracovat.

Věro, jak se Vám podařilo povznést Dermacol nahoru?

Věra Komárová: Jsem přesvědčená, že to, co říká Jitka, platí stoprocentně i u mě. Musíte si věřit. Já jsem do Dermacolu přišla ve svých 27 letech a do té doby jsem neměla zkušenost s žádnou tuzemskou kosmetickou značkou. Milým překvapením tedy pro mne bylo, že když jsem si produkty vzala a začala používat, byly prakticky srovnatelné se zahraničními značkami. Šla jsem do laboratoře, kde jsem zjistila, že tam pracují lidé i 20 let a že ty výrobky jsou prostě dobré. Jen díky tomu můžeme po 51 letech říci, že naše produkty jsou pořád oblíbenější. Více než 50 let prodáváme 30 výrobků, které jsou osvědčené a stále si nachází své zákazníky. V jednoduchosti je krása, nepotřebujeme mít stále něco nového, zvlášť když víme, že to osvědčené funguje. Samozřejmě to neznamená, že spíme na vavřínech. Máme 30 výrobků, na kterých stavíme a díky nim můžeme vymýšlet a vyvíjet nové produkty, rozšiřující naši nabídku. Například zhruba před deseti lety jsem uvedla na trh bázi pod make up, kterou zde do té doby nikdo neznal. A dnes jsme u nás jedničkou v prodeji bází pod make up, i když jich je už na trhu celá řada. Velkou výhodou je to, že jsme s takovým produktem přišli na trh první. Někdy se díky popularitě našich produktů dostáváme i do absurdních situací, kdy místo toho, abychom řešili, co nám zůstává na skladě a jak to prodat, vymýšlíme, jak dostat produkty co nejrychleji na sklad, abychom je mohli prodat.

Čím to?

Věra Komárová: Problém je v tom, že musíte řešit obaly. Dnes téměř všechno vyrábíme v Evropě, skoro nic nevyrábíme v Číně. Jen abyste věděli, většina kosmetiky, která se prodává v Čechách, se vyrábí v Číně. Tam se všechny kosmetické výrobky zkouší na zvířatech, tudíž když máte na krabičce napsáno „Made in China“, byl produkt testován na zvířatech. V Evropě je to naopak zakázáno. My naše výrobky zkoušíme na lidech. Já jsem prvním „pokusným králíkem“, pak následuje testování na dobrovolnících. V momentě, kdy vyrábíte kosmetiku, musíte řešit již zmíněné obaly. A my se momentálně snažíme domluvit s naším německým výrobcem obalů, aby nám je dodal dříve, než jsme byli původně domluveni. Prodeje nás k tomu nutí.

A co je tím tajemstvím úspěchu?

Věra Komárová: Musíte vymýšlet, musíte být tvořiví. Musíte dbát na kvalitu a stát si za ní. Můžete být skvělí, jen když máte skvělý výrobek. A ten je nutné umět propagovat, vysvětlit koncovým zákazníkům, proč se mají rozhodnout právě pro něj.

Značka Dermacol exportuje do 60 zemí světa. Jakým způsobem tam obchodujete – napřímo, či prostřednictvím zástupců? O jaké výrobky je největší zájem? Jak se tam daří ovlivňovat mínění veřejnosti?

Věra Komárová: Všude, kromě Slovenska máme distributory. Musím říci, že nám velkou měrou pomohl internet. Tím, že spolupracujeme s youtubery, lidmi, kteří naše výrobky testují a uveřejňují na ně recenze, získal například náš Cover make up velkou oblíbenost u youtuberů nejen v Česku, ale i v zahraničí. Jedním z trhů, na kterém se nám velmi daří, jsou v současnosti Spojené státy americké. Je to záležitost posledního roku, kdy nás několik amerických youtuberů hodnotilo a naše výrobky vychází z jejich hodnocení velmi úspěšně. Jeden příspěvek, ve kterém byl velmi pozitivně hodnocen jeden z našich make upů, shlédlo 1,5 milionu lidí, z čehož máme obrovskou radost. Kuriózní je, že se naše produkty mezi ně dostaly vlastní cestou, aniž bychom jim je zasílali. Až nyní jsme začali s youtubery pracovat aktivně. Zveme do Prahy dvacítku mezinárodních youtuberů a budeme je seznamovat nejen s krásami Prahy, ale i českými tradicemi, jako je třeba pálení čarodějnic. Ukážeme jim také například, jak je možné se s naší rtěnkou 16H Lip Colour líbat na 1.máje 16 hodin v kuse. Na to budeme mít profesionální „líbače“. Naším cílem je prezentovat nejen naše produkty, ale také Prahu jako romantické město plné lásky.

Jitko, jak jste se s Věrou potkaly?

Jitka Klett: Bylo to na setkání podnikatelek, kde nás seznámil náš společný známý, kterému se po několika pokusech podařilo naše setkání domluvit. My dvě jsme o sobě věděly, nicméně do onoho setkání jsme neměly možnost se osobně poznat. Náhoda tomu chtěla, abychom se poprvé potkaly na Ministerstvu zahraničních věcí na akci pořádané mezinárodní asociací podnikatelek. Já jsem tam měla módní přehlídku a Dermacol se tam prezentoval se svou beauty kosmetikou. Později nás pak někdo chytrý posadil k jednomu stolu a tam jsme se spolu začaly bavit více.

Věra Komárová: Já jsem za seznámení s Jitkou moc ráda. Velmi se mi líbí její tvorba a jsem ráda, že mi ušila šaty určené na oslavu 50 let Dermacolu.

Jitko, v kolika zemích si myslíte, že jsou dnes Vaše šaty?

Jitka Klett: To vůbec netuším. Ono ve fashion byznysu je to trochu jiné. Jitka Klett Fashion Design má dvě linie – Ready to Wear, což jsou kolekce připravené pro maloobchodní sítě a naše butiky, a druhá linie značky je Couture Style, což jsou modely šité na míru, jedinečné originály, při jejichž tvorbě vždy asistuji osobně. Cílem Ready to Wear kolekce, která je takové moje další, před třemi roky narozené dítě, je značku Jitka Klett Fashion Design dostat do světa. A je otázkou tvrdé práce a také štěstí, co vše se nám s ní podaří a na jaké trhy se s ní dostaneme. V současnosti prodáváme mimo Česka, Slovenska a Emirátů také v Německu a Rakousku. Obchody na těchto trzích jsou však opravdu v plenkách. Momentálně hledáme pro vstup na další trhy distributory, vyhodnocujeme, kdo je seriózní a kdo nikoli. Hledáme cestu, jak linii Ready to Wear dostat do globální distribuce. Letos na podzim budeme v Praze otevírat butik, jenž bude sloužit jako modelový butik pro nabízení franšízových licencí do zahraničí.

Plánujete prodávat svou módu i prostřednictvím internetu?

Jitka Klett: V podstatě již skrze internet naše šaty prodáváme. Momentálně vyjednáváme s několika portály, jejichž prostřednictvím bychom mohli distribuovat právě naši kolekci Ready to Wear, protože její potenciál je v e-shopech. Druhá věc je ta, že z mého osobního podhledu to nejkrásnější, co pro ženu můžete vytvořit, vznikne vždy na základě osobního kontaktu. Nicméně ceny couture kolekcí a kolekcí v rámci Ready to Wear se výrazně liší. Ready to Wear jsme vytvořili pro „běžné“ nošení tak, aby to pro obyčejné ženy bylo finančně zvládnutelné. V případě couture se pak cena odvíjí striktně od konkrétních požadavků klientky a rozdíl je zřejmý v případě evropské zákaznice a zákaznice v Emirátech. Pokud se mi hned na začátku podaří nenápadně zjistit, kolik peněz je klientka ochotná do šatů investovat, což je velmi diskrétní informace, vím, jak moc mohu kombinovat materiály, zda mohu oděv ozvláštnit drahými kameny, zlatem a podobně.

Věra prozradila, že v Dermocalu netestují výrobky na zvířatech, Vy zastáváte myšlenku důstojných podmínek. Co to znamená?

Jitka Klett: V souvislosti s tím, jak pracujeme na Ready to Wear i Couture kolekcích, cestuji po celém světě a velmi silně vnímám celosvětový problém, který v našem byznysu existuje a kterým je zneužívání práce dětí v oděvním průmyslu. Před rokem jsem založila projekt a nadaci s názvem Jitka Klett for Fashion Revolution, jehož cílem je informovat zákazníky v Česku a na Slovensku, proč je lepší si koupit český či slovenský výrobek, proč se častěji zamýšlet nejen nad cenou, ale také původem oblečení, které si kupujeme. My jako česká značka nikdy nebudeme podporovat celosvětový kolos, který vydělává díky zneužívání dětské práce v Indii a dalších převážně asijských zemích. V rámci projektu jsem vytvořila parfém, který vznikl ve spolupráci s Dermacolem, a výtěžek z jeho prodeje jde na podporu právě tohoto projektu. Peníze pak zamířily ku příkladu na nákup kreativních pomůcek pro děti ze zemí, které se se zneužíváním dětské práce potýkají nejvíce. Letos podporuje projekt české a slovenské designéry z oděvních škol. Vítězný tým se dostane na jeden z Fashion Weeků, kterého se bude značka Jitka Klett Fashion Design účastnit.

 Moc Vám dámy děkuji za rozhovor a přeji Vám, aby se Vám i nadále dařilo nejen ve Vašem podnikání.

Další články

OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK

Ocenění Českých Podnikatelek stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.

Auditor

Logo - ECOVIS FACTA

Hlavní partner

Logo - DATACLUE S.R.O.
Logo - Microsoft

Partneři

Logo - Auto Průhonice - autorizovaný dealer vozů Volvo
Logo - ATIRA CZ, spol. s r.o.
Logo - ASOCIACE MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ A ŽIVNOSTNÍKŮ ČR
Logo - Barna Medical s.r.o.
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - ČSOB
Logo - Esthé – klinika plastické chirurgie
Logo - ETERNAL by Helena
Logo - ETERNAL ESSENCE - HARMONY HEALTH & SOUL
Logo - EVOLVE
Logo - DANDELION
Logo - DOBRÁ TISKÁRNA
Logo - INCA COLLAGEN
Logo - IDC - FOOD, s.r.o.
Logo - IN-EKO TEAM s.r.o.
Logo - Kv.Řezáč, s.r.o.
Logo - OGILVY
Logo - Photodienst Brno
Logo - RUTEX CZ, s.r.o.
Logo - TALERS
Logo - VERE PRAGUE
Logo - ZÁMEK LOUČEŇ

Partneři slavnostního dne

Logo - Skanska Residential a.s.
Logo - ORLEN UNIPETROL
Logo - AGRA GROUP
Logo - SIKO KOUPELNY a.s.
Logo - SAXO, spol. s r.o.
Logo - Nadační fond Jany Zimové
Logo - TECHNOAQUA
Logo - MEDICAL PLUS, s.r.o.
Logo - BUSINESS KLUB UKRAJINA
Logo - KOLORKY
Logo - TROX Tech-Trade, s.r.o.
Logo - LUBRICANT s.r.o.
Logo - ASS TRUCK s.r.o.

Dodavatelé

Logo - Dermacol
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - BELLES FLEURS
Logo - BERGL DIAMONDS
Logo - JAPONSKÁ RÝŽE
Logo - MY JAPAN
Logo - SMART WALLS

Mediální partner

Logo - AGE
Logo - Franchising.cz
Logo - TRADE NEWS
Logo - Inpublic Group
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - DENÍK
Logo - ČR PLUS
Logo - HORIZONT POINT
Logo - MADAM BUSINESS
Logo - BRANDS & STORIES
Logo - BusinessInfo.cz